Μετρήσατε ποτέ πόσα βήματα είναι μέχρι το περίπτερο της γειτονιάς; Αναρωτηθήκατε πόση ώρα είναι περπατώντας μέχρι το κοντινότερο ζαχαροπλαστείο; Μάλλον όχι, γιατί πολύ απλά δεν πηγαίνετε παρά μόνο με αυτοκίνητο!! Και όσο και αν φαίνεται παρατραβηγμένο είναι πραγματικότητα. Έχουμε τέτοια εξάρτηση με τα αυτοκίνητα μας που τα αποχωριζόμαστε μόνο όταν είμαστε σπίτι μας, και πάλι χωρίς να χάσουμε την οπτική επαφή μας με αυτά. Έτσι εξηγείται το γεγονός πως από το 1990 ο αριθμός των αυτοκινήτων έχει αυξηθεί κατά 190%. Μάλιστα στην μέση εβδομαδιαία χρήση Ι.Χ στην Ευρωπαϊκή Ένωση η Ελλάδα αναδεικνύεται πρωταθλήτρια μπροστά από Ιταλία, Γαλλία και Ισπανία. Σύμφωνα με έρευνες, το 60% του πληθυσμού της Ε.Ε. ζει σε αστικές περιοχές. Λόγω της επαναλαμβανόμενης συμφόρησης, η ευρωπαϊκή οικονομία χάνει κάθε χρόνο περίπου 100 δισεκατομμύρια ευρώ. Αξιοσημείωτο είναι ότι το 40% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης ευθύνεται στην αστική κυκλοφορία και εξ αυτού το 70% οφείλεται στα αυτοκίνητα. Ακόμα, 1 στα 3 ατυχήματα γίνονται σε αστικές περιοχές όπου τα πιο ευάλωτα θύματα είναι πεζοί και ποδηλάτες. Σήμερα με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα χωρίς Αυτοκίνητο, η οργάνωση ΝΕΟΙ, στέλνει ένα μήνυμα κινητοποίησης, ευαισθητοποίησης και ενεργοποίησης των νέων και ευρύτερα του κοινωνικού συνόλου, για τη χρήση του αυτοκινήτου που κάνουμε και την επίπτωση που έχει αυτή στην ατμόσφαιρα και το περιβάλλον γενικότερα. Οι εικόνες ρύπανσης των αστικών κέντρων και το κυκλοφοριακό κομφούζιο στους δρόμους που καθημερινά βιώνουμε, είναι θέματα που μας καλούν σε δράση. Χωρίς να υπάρχει συνεργασία και συντονισμός από όλες τις πλευρές, δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν. Οι επιδόσεις της Ελλάδας όσον αφορά τη χρήση εναλλακτικών τρόπων μεταφοράς είναι αρκετά χαμηλές. Κρίνεται απολύτως αναγκαία η βελτίωση των αστικών μετακινήσεων, η αναβάθμιση των οδικών δικτύων καθώς και των μέσων μαζικής μεταφοράς όπως και η βελτίωση των παρερχομένων υπηρεσιών και κατ’ επέκταση η αύξηση της χρηματοδότησης των παραπάνω από την ελληνική πολιτεία.
Για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο η οργάνωση ΝΕΟΙ παραθέτει εύκολους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να συμβάλλουμε όλοι μας:
- Ο πιο κλασσικός αλλά διαχρονικός τρόπος είναι το ποδήλατο. Τηρώντας τους κανόνες για την ασφάλεια μας (όπως κράνος και φώτα) είναι εύχρηστο αλλά και ελκυστικό διότι μας βοηθάει στην εσωτερική και εξωτερική ομορφιά μας
- Για αρκετά κοντινές αποστάσεις μια εύκολη λύση είναι το περπάτημα. Περπατώντας βοηθάς το περιβάλλον, τον οργανισμό σου αλλά μαθαίνεις και τη γειτονία σου.
- Η ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς όπως λεωφορεία, τραμ, μετρό συμβάλει και αυτή θετικά για τη μείωση των εκπομπών τοξικών αερίων. Ακόμα, αποσυμφορίζονται οι δρόμοι, με αποτέλεσμα να φτάνουμε πιο γρήγορα στο προορισμό μας.
Για τους λάτρεις των αυτοκινήτων υπάρχουν προτάσεις που συνδυάζουν την οδήγηση με οικολογικό πνεύμα.
- Η χρήση αερίου. Εγκαθιστώντας τον κατάλληλο μηχανισμό στο αυτοκίνητό μας αυτό αρχίζει και κινείται με αέριο, το οποίο το προμηθεύεται κανείς από βενζινάδικα. Αν και έχει κάποιο κόστος, η απόσβεση γίνεται πολύ γρήγορα αφού η τιμή του είναι χαμηλότερη της βενζίνης.
- Η χρήση Βιοκαυσίμων, όπως Βιοντίζελ. Τα βιοκαύσιμα προέρχονται από οργανισμούς που ζούσαν πρόσφατα ή τα μεταβολικά υποπροϊόντα τους, όπως είναι τα περιττώματα από αγελάδες. Είναι μια ανανεώσιμη πηγή ενέργειας, η οποία έχει μεν κάποια αρνητικά - οι επιστήμονες προσπαθούν να τα λύσουν και βρίσκονται ήδη σε πολύ καλό δρόμο - τα οφέλη ωστόσο είναι σημαντικότερα∙ για παράδειγμα περιβαλλοντικά, οικονομικά, γεωπολιτικά. Επίσης, συμβάλλει σημαντικά στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και διοξείδιο του θείου.
- Υιοθέτηση μιας έξυπνης οδήγησης αυξάνοντας σταδιακά την ταχύτητα, οδηγώντας ήρεμα και χωρίς απότομες αυξομειώσεις στροφών και φρεναρίσματα, συνδυάζοντας τις δουλειές μας ώστε να κάνουμε μια διαδρομή κι όχι κύκλους μειώνοντας έτσι έως και 30% τις εκπομπές ρύπων.
- Ελέγχοντας συχνά εάν τα ελαστικά του αυτοκινήτου έχουν την κατάλληλη πίεση εξοικονομούμε έως και 5% στη βενζίνη.
Ακολουθώντας μερικά από αυτά τα εύκολα βήματα, τα οφέλη που μπορούμε να έχουμε, όπως έχουν μετρηθεί και από το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, είναι σημαντική μείωση των ατυχημάτων από 10% έως 25%, μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και των ρυπών που εκπέμπει ένα αυτοκίνητο, προστατεύοντας έτσι το περιβάλλον αλλά και το πορτοφόλι μας, μείωση του ενεργειακού κόστους αλλά και της ασφάλισης και συντήρησης του αυτοκινήτου μας. Πρέπει επίσης να γνωρίζουμε ότι εφαρμόζοντας τις παραπάνω προτάσεις δεν έχουμε καμία επίπτωση στο χρόνο μετακίνησης, όπως πολλοί φοβούνται. Είτε οδηγούμε έξυπνα είτε με την κλασσική οδήγηση θα φτάσουμε στον προορισμό την ίδια χρονική στιγμή.
Σημαντικά μέτρα πρέπει να ληφθούν και από την πολιτεία:
- Να υπάρξουν τακτικότερα, ασφαλέστερα, άνετα και οικολογικά, ως προς τα καύσιμα, λεωφορεία, επέκταση των λεωφορειοδρόμων, επέκταση του τραμ, του μετρό και του
- προαστιακού σιδηροδρόμου έτσι ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των κατοίκων των μεγαλουπόλεων.
- Δημιουργία πεζοδρόμων και ελεύθερου δημοσίου χώρου για τους πολίτες.
- Κατασκευή πάρκινγκ στην περιφέρεια και όχι μέσα στο κέντρο της πόλης.
- Παροχή κινήτρων μέσω γενναίας μείωσης της φορολογίας για τα αποδοτικά ενεργειακά αυτοκίνητα και τα αυτοκίνητα εναλλακτικής τεχνολογίας.
Η Πρόεδρος της οργάνωσης NEOI κα. Άννα Ευθυμίου υπογραμμίζει: "Τα προβλήματα των αστικών μετακινήσεων, η μόλυνση της ατμόσφαιρας και η ηχορύπανση, απασχολούν όλο και περισσότερο τους νέους μας. Βασική προϋπόθεση αποτελεί η ευαισθητοποίηση και η ενεργοποίηση όλων των πολιτών, ώστε να προτιμηθούν εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης. Τέτοιοι είναι τα μέσα μαζικής μεταφοράς, το ποδήλατο, το περπάτημα, η συλλογική χρήση ιδιωτικού αυτοκινήτου κ.α. Καθοριστικό ρόλο σε αυτές τις παρεμβάσεις μπορεί να διαδραματίσει η πρωτοβουλία τόσο των επιχειρήσεων όσο και των δημοσίων υπηρεσιών για την παροχή προνομίων και διευκολύνσεων στους εργαζόμενους οι οποίοι προτίθενται να εφαρμόσουν τη «βιώσιμη κινητικότητα». Σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες και οι μεγάλες επιχειρήσεις και πολλές δημόσιες υπηρεσίες παρέχουν ειδικά προνόμια και επιβραβεύουν τους υπαλλήλους τους, που επιλέγουν εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης".


0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου