Με το βιβλίο «Διαχρονικές Δημιουργίες» της Κλειώς Δημητριάδου – Νάτση που θα παρουσιαστεί την Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου, στις 7.30 το βράδυ, στο Τελλόγλειο, εγκαινιάζεται η εκδοτική δραστηριότητα του Εκδοτικού Οίκου Α.Π.Θ. Στην εκδήλωση, την οποία συνδιοργανώνουν το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και ο Σύλλογος Φίλων Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ., θα μιλήσουν ο Πρύτανης του Α.Π.Θ. Γιάννης Μυλόπουλος, ο καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης και κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ., Μιλτιάδης Παπανικολάου, ο αναπληρωτής καθηγητής της Νομικής Σχολής Α.Π.Θ. και επιμελητής του βιβλίου, Γιώργος Διαμαντόπουλος και η ιστορικός, κριτικός Τέχνης, προϊσταμένη πολιτιστικών και εικαστικών εκδηλώσεων του Βαφοπούλειου Πνευματικού Κέντρου Δήμου Θεσσαλονίκης, Έλλη Καπλάνη – Κοκκίνη. Η παρουσίαση θα ολοκληρωθεί με χαιρετισμό της ζωγράφου Κλειώς Δημητριάδου – Νάτση.
Στο βιβλίο παρουσιάζονται εκτός από τις φωτογραφίες έργων της ζωγράφου -ενημερωτικό υλικό για τις διαστάσεις, την ύλη και τη χρονολογία, το οποίο κατανέμεται σε 35 ενότητες- και διθυραμβικές κριτικές ανθρώπων της Τέχνης γενικώς, αλλά και ιστορικών της Τέχνης, όπως Μ. Ανδρόνικου, Λ. Πολίτη, Μ. Καλλιγά και Χ. Χρήστου. Στον πρόλογο του βιβλίου – λευκώματος ο Πρύτανης του Α.Π.Θ. και πρόεδρος του νεοσύστατου «Ιδρύματος Γεωργίου και Κλειώς Νάτση», Γιάννης Μυλόπουλος, μεταξύ άλλων υπογραμμίζει πως «η τιμώμενη δημιουργός με τη σύσταση του Ιδρύματος φρόντισε όχι μόνο οι νεότερες γενιές να έχουν τη χαρά να απολαμβάνουν τις διαχρονικές της δημιουργίες, αλλά και να είναι κοντά στους νέους δημιουργούς με τη θέσπιση ετήσιας υποτροφίας «Κλειώ Νάτση» για προπτυχιακούς ή μεταπτυχιακούς φοιτητές της Σχολής Καλών Τεχνών (κατά προτίμηση του Α.Π.Θ.) οι οποίοι διακρίνονται για το έργο, αλλά και το ήθος τους. Νιώθουμε, λοιπόν, περήφανοι που την τιμάμε όχι μόνο για το έργο της, αλλά και γιατί ξέρει να επιβραβεύει και η ίδια τους άξιους και ικανούς».
Ο επιμελητής του βιβλίου, κ. Διαμαντόπουλος στο εισαγωγικό του σημείωμα τονίζει πως «το έργο της Νάτση κινείται μέσα στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού εξπρεσιονισμού, όπως διαμορφώθηκε με διάφορες προσμίξεις, αλλά με το δικό της προσωπικό αποτύπωμα και εκφραστική δύναμη. Συνθετικά το έργο της βασίζεται στο συνδυασμό αυστηρής οργάνωσης και έμφασης στα αντιθετικά στοιχεία. Ο χώρος της ζωγραφικής της είναι πολυδιάστατος: άλλοτε επίπεδος στην προσπάθειά της να προβάλει συγκεκριμένα στοιχεία (ιδίως γεγονότα), άλλοτε προοπτικός, προκειμένου να τοποθετεί τα δρώμενα κατά την αξιολογική τους σπουδαιότητα και άλλοτε χωροχρονικός, αποδίδοντας πραγματικές ή ονειρικές καταστάσεις, μνήμες ή εντυπώσεις. Μορφικά υπάρχει εναλλαγή των σκληρών με τα μαλακά σχήματα και των αυστηρών γεωμετρικών με τα βιόμορφα οργανικά, ενώ απαντάται περιορισμός των περιγραφικών στοιχείων, προκειμένου να αποκτήσουν μεγαλύτερο βάρος τα συστατικά χαρακτηριστικά».
Σύμφωνα με το κείμενο του καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης και κοσμήτορα της Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ., Μιλτιάδης Παπανικολάου, «η πλέον, ίσως, εμβληματική καλλιτέχνης της σύγχρονης ελληνικής τέχνης είναι η Κλειώ Νάτση-Δημητριάδου, μια καλλιτέχνης από τη Θεσσαλονίκη που πάνω από εξήντα χρόνια ζωγραφίζει ακατάπαυστα, έχει δημιουργήσει ένα απόλυτα προσωπικό ύφος με μία γραφή, που πέρα από τις επιρροές, εκφράζει την αυστηρή προσήλωσή της στις καθαρές αξίες μιας δημιουργικής και βαθύτατα πνευματικής τέχνης. Η Κλειώ Νάτση είναι η «η Γυναίκα της Θεσσαλονίκης», είναι η καλλιτέχνης που με την πολυσχιδή δράση και την ακούραστη συμπεριφορά από τα χρόνια ακόμα των σπουδών της στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, κατάφερε να εκπροσωπεί σήμερα τον κοσμοπολιτισμό της πόλης, τους μύθους και την ιστορία της, το πολύχρωμο περιβάλλον και τους ανθρώπους της.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
«Διαχρονικές Δημιουργίες»
Πρόλογος Ιωάννη Μυλόπουλου / Preface by Yannis Mylopoulos 10
Πρόλογος Γεωργίου Διαμαντόπουλου / Preface by Georgios Diamantopoulos 12
Πρόλογος Μιλτιάδη Παπανικολάου / Preface by Miltiadis Papanikolaou 16
Οι πρώτες απόπειρες κατά τα μαθητικά χρόνια. Κριτική Χ. Θεοχάρους με αναδρομή στο έργο της ζωγράφου / The first attempts in her school years. A retrospective
review of the artist’s work by H. Theoharous 22
ΑΣΚΤ. Μελέτες με κάρβουνο και μολύβια. Εργαστήριο Γιάννη Μόραλη / SFA. Studies in charcoal and pencil. Yannis Moralis’ art laboratory 40
Πρώτες ελαιογραφίες στο εργαστήριο του Πολύκλειτου Ρέγκου / First oil paintings in Poliklitos Rengos’ art laboratory 50
Πρώτη απόπειρα ελεύθερης ατομικής γραφής / First attempt of a free personal expression 59
Οι πρώτες συμμετοχές σε εκθέσεις ζωγραφικής / First participations in painting exhibitions 72
Απλοποιώντας τη φόρμα και την πινελιά / Simplifying the form and the brush-stroke 92
Απαρχές εξπρεσιονισμού / Beginnings of expressionism 96
Εξπρεσιονισμός. Εξερευνώντας την τεχνική πινέλου και σπάτουλας / Expressionism. Exploring the technique of the brush and the spatula 106
Κοκκινόφυλλα / Red leaves 128
Κηλίδες στη γη / Spots on the ground 134
Κήποι - Βαμβακιές / Gardens - Cotton plants 136
Ιππότης της Αποκάλυψης / Knight of the Apocalypse 140
Ελληνικό τοπίο - Λουλούδια Ι / Greek landscape - Flowers I 142
Ελληνικό τοπίο - Λουλούδια ΙΙ / Greek landscape - Flowers II 162
Αλληγορίες / Allegories 176
Άθως. Άγιον Όρος /Athos - Holy Mountain 180
Πλατυτέρα - Βυζαντινά κοσμήματα / Platitera - Byzantine jewellery 186
Ρόδια / Pomegranates 192
Μνήμες Θεσσαλονίκης / Memories of Thessaloniki 196
Στεφάνια / Wreaths 200
Μήλα / Apples 208
Φρουτιέρα σε σχήμα κυκλαδίτικο / Fruitbowl in a cycladic shape 212
Ιππότης της ασφάλτου (καμικάζι) / Knightrider (Kamikaze) 214
Κολάζ / Collages 216
Βυθός / Seabed 220
Κλόουν / Clown 224
Σκέψεις / Thoughts 228
Αντιθέσεις / Contrasts 240
Άλογα - Ελγίνεια / Horses - Εlgin Sculptures 242
Μέγας Αλέξανδρος / Alexander the Great 246
Αιωρήσεις / Suspensions 252
Aιωρήσεις -Διάστημα / Suspensions - Space 254
Χαρταετοί / Kites 256
Εντυπώσεις από ταξίδι στην Κρήτη (Κνωσσός) / Impressions from a trip to Crete (Knossos) 270
Πορφύρες - Άγγελοι / Purples - Angels 272
Προσωπογραφίες / Portraits 278
Βιογραφικό σημείωμα. Οδοιπορικό ζωής και τέχνης / Curriculum Vitae. Life and art itinerary 307
Ενδεικτική βιβλιογραφία /Indicative bibliography


0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου