Με αφοπλιστική ειλικρίνεια, λεπτή αίσθηση του χιούμορ, αστική ευγένεια, ήθος και με μία μεγαλύτερη διάθεση εξωτερίκευσης, η Φιλαρέτη Κομνηνού παραχώρησε συνέντευξη στο FASHIONART-LOVER. Δεν περιορίστηκε στη «Νίνα» από το «Τρίτο Στεφάνι» , αλλά επεκτάθηκε σε θέματα που αφορούν στο Ελληνικό Θέατρο και την Ελληνική Κοινωνία. Η ερμηνεία της στην παράσταση των Σταμάτη Φασουλή και Θανάση Νιάρχου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (σε συμπαραγωγή ΕΛΘΕΑ, Εθνικού Θεάτρου και Μεγάρου Θεσσαλονίκης) μας εξέπληξε ευχάριστα , καθώς δεν είδαμε απλά την εξαίρετη ηθοποιό που έχουμε ήδη γνωρίσει μέσα από άλλες ερμηνείες της, αλλά κάτι παραπάνω και διαφορετικό, κάτι πιο πέρα από το στίγμα που είχε δώσει μέχρι πρόσφατα.
FASHIONART-LOVER: Το Τρίτο Στεφάνι ουσιαστικά διανύει τον τρίτο κύκλο παραστάσεων… Πως αισθάνεστε φθάνοντας στον τελικό προορισμό;
ΚΟΜΝΗΝΟΥ: Οι παραστάσεις ολοκληρώνονται στη Θεσσαλονίκη, το φινάλε δίνεται στη Θεσσαλονίκη, στον φυσικό τόπο που όχι μόνο εκτυλίσσεται ένα μεγάλο μέρος της ιστορίας, αλλά και κατέχει ένα μεγάλο μέρος του αφηγηματικού της λόγου. Και μόνο που ακούς για μέρη, όπως η αγορά Μοδιάνο, η Αγία Τριάδα και άλλες περιοχές , σε πιάνει μία ιδιαίτερη συγκίνηση, πόσο περισσότερο για μένα που είμαι Θεσσαλονικιά. Για μένα οι παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη είναι κάτι παραπάνω, λόγω της συναισθηματικής φόρτισης , αλλά και των παλιών φίλων που έρχονται να δουν εμένα και την παράσταση.
FASHIONART-LOVER: Η συνεργασία σας με τη Νένα Μεντή τι σας έχει δώσει, δεδομένου ότι έχει υποδυθεί τηλεοπτικά το δικό σας ρόλο, αλλά παράλληλα βρίσκεται μαζί σας στη σκηνή στο ρόλο πλέον της Εκάβης;
ΚΟΜΝΗΝΟΥ: Οποιοσδήποτε θεατής μπορεί να αντιληφθεί άμεσα την πολύ καλή χημεία που έχουμε αναπτύξει με τη Νένα Μεντή, καθώς έχουμε ήδη παίξει πολλές παραστάσεις και απολαμβάνουμε τις συνομιλίες μας ως «Νίνα» και «Εκάβη» επί σκηνής. Αυτό ο θεατής μπορεί να το διακρίνει πολύ καλά.
FASHIONART-LOVER: Προσεγγίσατε το ρόλο σας, κατά την ταπεινή μας άποψη «κωμικά» , «ηθογραφικά» και σε ορισμένες φορές «γκροτέσκ», γεγονός που προκάλεσε πολύ θετική εντύπωση , δεδομένου ότι οι ρόλοι σας στο θέατρο συνήθως είναι πιο κλασικοί ή σας έχει συνηθίσει το κοινό σε τέτοιους ρόλους…
ΚΟΜΝΗΝΟΥ: Αυτό είναι αλήθεια, γιατί έχω κάνει πολύ κλασικό ρεπερτόριο και έχω δώσει κατά μία έννοια διαφορετικό θεατρικό στίγμα. Ήταν και είναι έκπληξη όχι μόνο για τους θεατές , αλλά και για μένα την ίδια αυτός ο ρόλος , και πολύ περισσότερο που τον προσέγγισα με λαϊκά και ηθογραφικά στοιχεία . Αν και ανησυχούσα γιατί ήταν ένα άγνωστο ερμηνευτικά πεδίο για μένα μέχρι τώρα, ωστόσο συνέβη κάτι αναπάντεχο και αβίαστα πέρασα σε άλλες περιοχές εκφραστικότητας, γεγονός που το απόλαυσα. Και εγώ δεν το περίμενα να αντιδράσω έτσι, με εξέπληξε ο ίδιος μου ο εαυτός. Ίσως αυτόματα να ανακάλεσα και μνήμες παιδικές από διηγήσεις συγγενών. Έτσι λοιπόν αισθάνομαι ότι αυτός ο ρόλος ήταν ένα δώρο για μένα. Άλλωστε η ανταπόκριση του κοινού είναι άμεση και αβίαστη. Και αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία, ειδικά εάν ο ρόλος σου έχει κωμικά στοιχεία και προκαλείς το γέλιο των θεατών. Αλλά το γέλιο που βγαίνει σε απόλυτη αθωότητα και φυσικότητα και όχι με εκβιαστικό τρόπο, γιατί τότε γίνεται ευτελές και είναι κάτι που ποτέ μου δεν έκανα και δεν κάνω και δεν πρόκειται να κάνω. Είναι και αυτό που λέω για τη «Νίνα» , ότι ίσως αποτελεί το χαρακτηριστικό παράδειγμα της «Αβάσταχτης ελαφρότητας του είναι» , πως δηλαδή με χιούμορ και «ελαφρότητα» μπορεί να αντιμετωπίζει ακόμη και τα πιο «σοβαρά» και «τραγικά» γεγονότα.
FASHIONART-LOVER: Στο τέλος της παράστασης απευθυνόμενη η «Νίνα» στον «Άκη» -«Ταχτσή» τον προτρέπει να μη φανερώσει όλη την αλήθεια στα γραπτά του, γιατί μόνο έτσι έχει αξία η αλήθεια. Συμφωνείτε εσείς με αυτό;
ΚΟΜΝΗΝΟΥ: Αυτό ξέρετε, είναι και λιγάκι ποιητικό…. Αλλά έχει πολύ μεγάλη αξία να δίνει κανείς στο κοινό την ευκαιρία να διαβάσει αυτό που λέμε…το «πίσω κείμενο»…
FASHIONART-LOVER: Δεδομένου ότι το βιβλίο άρα και η παράσταση αφιερώνει εκ των πραγμάτων πολύ χρόνο και λόγο στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και το «Γερμανό κατακτητή» , πως πιστεύετε ότι απηχούν στο κοινό τα όσα λέγονται κατά τη διάρκεια της παράστασης, ειδικά αυτήν την περίοδο της κρίσης;
ΚΟΜΝΗΝΟΥ: Όταν πρωτοπαίχτηκε στο ΡΕΞ , δεν υπήρχε η κρίση σε τέτοιο βαθμό , αλλά απλά μία κάποια ανησυχία και εικασίες. Οπότε όλα αυτά που περιγράφονται για το Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο και τη Γερμανία δεν είχαν το ίδιο ειδικό βάρος, παρά μόνο το γνωστό ιστορικό. Τώρα όμως ειδικά φέτος, όλα αυτά που περιγράφονται γίνονται ανατριχιαστικά επίκαιρα. Ειδικά στο σημείο που ο «Αντώνης» (δεύτερος σύζυγος της «Νίνας») λέει πως οι Γερμανοί είναι φιλέλληνες και αγαπούν τα αρχαία, άρα δε θα πειράξουν την Αθήνα και την Ελλάδα , είναι βέβαιο πως οι περισσότεροι θεατές ταυτίζονται με τα γεγονότα που αφορούν στις σημερινές οικονομικές, πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις και στο ρόλο της Γερμανίας. Αλλά και οι φράσεις «Όλοι τρώνε με δέκα μασέλες, εσύ θα πας με το σταυρό στο χέρι» αλλά και «Τα λεφτά στην τράπεζα έχουν κάνει φτερά» γίνονται επίκαιρες για άλλη μία φορά.
FASHIONART-LOVER: Αλήθεια εσείς τι έχετε να πείτε για όλα αυτά που συμβαίνουν με την περιβόητη κρίση , αλλά και το ρόλο του πολιτισμού και των τεχνών σε όλα αυτά;
ΚΟΜΝΗΝΟΥ: Νιώθω ότι η τέχνη είναι απαραίτητη ως καταφύγιο και παρηγοριά, ειδικά σε μία περίοδο με τη συγκεκριμένη κοινωνική και οικονομική κατάσταση. Εκείνο που μου κάνει εντύπωση και με συγκινεί είναι το γεγονός πως το θέατρο σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς δεν αντιμετωπίστηκε από το κοινό ως είδος πολυτελείας και δεν έπεσε θύμα αναγκαστικών περικοπών στον προσωπικό και οικογενειακό προϋπολογισμό. Αντίθετα αποτελεί αντίβαρο σε αυτή τη μελαγχολία που έρχεται. Επειδή είναι πολλοί αυτοί που λένε ότι το 2012 θα είναι μαύρο για ολόκληρο τον πλανήτη θα ήθελα να πω ότι όταν βρέθηκα στο Μεξικό, όπου «κυριαρχεί» η φιλοσοφία των Μάγιας, μου διευκρίνισαν ότι δε θα είναι μαύρο, αλλά έτος μεγάλης αλλαγής, όπως όταν ένα φίδι αλλάζει «πουκάμισο», δηλαδή δέρμα.
Φοβάμαι όμως πως για αυτή τη μεγάλη αλλαγή θα γίνουν και πολύ δυσάρεστα πράγματα, όπως αδικίες μεγάλες. Εάν για ότι έγινε πλήρωναν αυτοί που έπρεπε, ο κόσμος αυτό θα το άντεχε, δηλαδή τα μέτρα και το οικονομικό τσουνάμι. Όσο όμως πληρώνει κυρίως ο κόσμος, ο θυμός δεν καταλαγιάζει και υπάρχει οργή.
FASHIONART-LOVER: Τόσο το «Τρίτο Στεφάνι» που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Εθνικό όσο και η «Λωξάντρα» στο ΚΘΒΕ, αλλά και η «Φόνισσα» που παρουσιάζεται στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας, βασίζονται σε Ελληνικά Λογοτεχνικά Έργα και σημειώνουν ή σημείωσαν μεγάλη καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία. Πόσο αναγκαίο είναι ειδικά στις μέρες μας το Ελληνικό Θέατρο να πάρει μία κατεύθυνση προς τα εκεί, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι απαξιώνονται τα κλασικά έργα των ξένων συγγραφέων αλλά και τα έργα των σύγχρονων ελλήνων;
ΚΟΜΝΗΝΟΥ: Όχι μόνο εδώ, αλλά και από τα ταξίδια που έχω κάνει στο εξωτερικό , διαφαίνεται ο κορεσμός που υπάρχει στα θεατρικά έργα. Έτσι λοιπόν αναζητούν καινούριες πηγές έμπνευσης. Γι΄ αυτό στρέφονται στα λογοτεχνικά έργα και τα μυθιστορήματα , όπου η αφηγηματική δράση αλλά και η ανάπτυξη των ηρώων έχει πολύ μεγάλη δύναμη.
FASHIONART-LOVER: Πριν από κάποια χρόνια σε συνέντευξη που είχαμε κάνει για τις παραστάσεις της «Ηλέκτρας» σε σκηνοθεσία Βουτσινά στο ΚΘΒΕ, μου είχατε πει ότι μετά το τέλος της παράστασης κάθε φορά χρειαζόσασταν αρκετή ώρα για να αποφορτιστείτε. Σε μία τετράωρης διάρκειας παράσταση που είναι γεμάτη συναισθήματα για το κοινό , πόσο επηρεάζεται μία ή ένας ηθοποιός από την έντασή της; Το μπαλάκι των συναισθημάτων πηγαίνει μόνο στο κοινό, όπως καλείται ένας επαγγελματίας ηθοποιός να πράξει , ή μένουν πολλά περισσότερα από τα συνήθη και στον ίδιο τον ηθοποιό;
ΚΟΜΝΗΝΟΥ: Είναι σα να κάνεις αθλητισμό σε αυτήν την παράσταση. Πρέπει να έχεις πολύ μεγάλη ενέργεια και να βρίσκεσαι σε πολύ καλή φυσική κατάσταση για να αντέξεις τη τόσο μεγάλη διάρκειά της . Φτάνει η έντασή σου στο φουλ, στο κόκκινο που λέμε, οπότε χρειάζεσαι πολύ ώρα για να αποφορτιστείς και να χαλαρώσεις , όχι μόνο υποκριτικά, αλλά και σωματικά. Ειλικρινά έχω «εξαντληθεί» σωματικά και δε μου φθάνει ο ύπνος που κάνω. Είναι βέβαια πολύ ισχυρό και το ντοπάρισμα του μυαλού για να σταθείς τόση ώρα σε μία σκηνή . Αφού με ρωτάνε πως γίνεται αυτό. Και ο ηθοποιός προτού παίξει και κληθεί να υπηρετήσει μία τέτοια παράσταση αρχικά αναρωτιέται και αυτός ο ίδιος πως μπορεί να τα καταφέρει. Πάντως ναι, είναι γεγονός , πως αρκετή ώρα μετά την παράσταση αυτή, κουβαλάς πολλά συναισθήματα.
FASHIONART-LOVER: Πόσο θετικά θα βλέπατε μία πρόταση «επιστροφής» στο ΚΘΒΕ για μία ή μισή σεζόν και υπό ποιες συνθήκες;
ΚΟΜΝΗΝΟΥ: Εάν η πρόταση είναι καλλιτεχνικά ενδιαφέρουσα και βέβαια θα την έβλεπα θετικά. Μην ξεχνάτε ότι το ΚΘΒΕ ήταν το θεατρικό σπίτι μου, και η Θεσσαλονίκη, η πατρίδα μου.
FASHIONART-LOVER: Ίσως είναι πολύ νωρίς για να σας ρωτήσει κανείς αλλά ετοιμάζετε κάτι για τους επόμενους μήνες και την επόμενη σεζόν;
ΚΟΜΝΗΝΟΥ: Υπάρχουν συζητήσεις , αλλά δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο.
FASHIONART-LOVER: Επιστρέφοντας και ολοκληρώνοντας με το «Τρίτο Στεφάνι», η τελευταία ατάκα της «Νίνας» είναι πως εάν το επέτρεπε η Εκκλησία και της δινόταν η ευκαιρία θα έκανε και τέταρτο γάμο…. Εσείς θα λέγατε «Ναι» , σε ένα τέταρτο κύκλο παραστάσεων;
ΚΟΜΝΗΝΟΥ: Θα έλεγα «ΝΑΙ»!!! Το περίεργο με αυτήν την ηρωίδα είναι ότι αισθάνομαι πως δεν έχω τελειώσει μαζί της. Παρά το γεγονός ότι σύμφωνα με τους δικούς μου ρυθμούς συνήθως το ενδιαφέρον μου για το ρόλο «εξαντλείται» στους 3-4 μήνες, με τη «Νίνα» παραμένει ανεξάντλητο.
Το FASHIONART-LOVER ευχαριστεί την Ιωάννα Καραθανάση και τον Πρόδρομο Μοναστηρίδη για τη συνδρομή τους σε αυτή τη συνέντευξη!!!
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου